Business & Society

Zo gebruik je stickers als effectief marketingmiddel

Zo gebruik je stickers als effectief marketingmiddel

Zo gebruik je stickers als effectief marketingmiddel
Februari 06
13:18 2020

Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende manieren om jouw bedrijf in de spotlight te plaatsen. Zeker door de komst van het internet is marketing niet alleen belangrijker dan ooit, maar zijn ook de mogelijkheden van marketing veel uitgebreider. Zo kan je via het internet makkelijk jouw bedrijf in de kijker zetten en dat op een originele en vaak ook goedkoper manier. Een van die marketingmaterialen die je kan gebruiken is een sticker. Dit lijkt op het eerste zicht niet meteen de meest moderne of meest efficiënte manier om aan marketing te doen, maar geloof ons vrij als we zeggen dat stickers echt wel een zeer effectief marketingmiddel kunnen zijn.

Goedkoop en succesvol

Stickermarketing is een marketingmateriaal dat als groot voordeel heeft dat je er zelf zeer creatief mee kan omgaan. Je kan zelf de vorm, het formaat, de grootte en uiteraard ook de lay-out van de stickers kiezen: de mogelijk zijn bijna oneindig. Zo kan je bijvoorbeeld stickers maken met het logo van jouw bedrijf of evenement op, maar je kan er ook een catchy tekst of flashy kleuren aan toevoegen waardoor de sticker nog meer zal opvallen. Het is altijd handig als je van tevoren eens goed nadenkt over wat je wil bereiken met de stickers. Een ander groot voordeel van stickers als marketingmateriaal is dat ze zeer budgetvriendelijk zijn. Als je bijvoorbeeld een advertentie opstelt via Google Adwords, dan kan je dit al snel 0,35 euro per klik kosten. Als je weet dat je voor datzelfde bedrag een sticker kan laten maken die langer blijft plakken dan dat de ad getoond wordt, dan is de kans groot dat je met de sticker meer mensen bereikt dan met de ad op het internet.

Versterk jouw merk

Dat stickers een uitstekend marketingmateriaal kunnen zijn, wordt duidelijk als je nadenkt over de mogelijkheden van stickers. Zo kan je stickers niet alleen gebruiken om reclame te maken voor een evenement, maar je kan ze even goed gebruiken om een merk of om het imago van een merk te versterken. Stel dat je als bedrijf bijvoorbeeld pakjes moet versturen naar klanten, dan kan je er een originele sticker op kleven waardoor zowel de tussenpersonen (potentiële klanten) als de ontvangers nog eens in aanraking komen met het logo van jouw bedrijf. Hoe meer mensen de stickers zien, hoe bekender jouw bedrijf wordt en hoe sterker het merk dus wordt.

Stickers als informatiebron

Een andere manier waarop je stickers kan gebruiken is door ze als informatiebron te gebruiken. Via een sticker kan je de klant de nodige informatie verstrekken zonder dat je de klant hoeft lastig te vallen met een e-mail of met een telefoontje. Je kan er bijvoorbeeld enkele tips op laten drukken of er zelfs een beknopte handleiding van het product in kwestie op afbeelden. Enerzijds zal de klant of de ontvanger van het product tevreden zijn dat hij of zij niet nog een extra mail moet sturen of een bijkomend telefoontje moet plegen, en anderzijds zal ook de verzender (het bedrijf) tevreden zijn dat de klant meteen de juiste informatie ontvangen heeft en er dus werk en tijd bespaard is.