Business & Society

Zwarte cijfers Pabo, omzet van erotiekbedrijf naar 5 miljoen euro

Zwarte cijfers Pabo, omzet van erotiekbedrijf naar 5 miljoen euro

Zwarte cijfers Pabo, omzet van erotiekbedrijf naar 5 miljoen euro
april 10
12:15 2020

Verkoop Europees marktleider EDC Retail piekt door coronacrisis

Veendam, 10 april 2020 – De webshop Pabo.be, die vorig jaar augustus in handen kwam van de Nederlandse erotiekgigant EDC Retail, heeft een goed jaar achter de rug. Pabo schrijft weer zwarte cijfers en de omzet kwam in België uit op 5 miljoen euro.

De groei van Pabo droeg sterk bij aan de recordomzet die EDC Retail heeft geboekt. De Europees marktleider verkocht in 2019 in totaal voor 33,4 miljoen euro, ruim 50 procent meer dan in 2018. Ook de resultaten van het eerste kwartaal van 2020 zijn hoopgevend. Door de coronacrisis steeg de verkoop in België gemiddeld met 94 procent, dagelijks komen tot 800 extra bestellingen binnen. Op één dag was er zelfs een groei van 162 procent.

Groei

Binnen EDC Retail deed de titel Pabo goede zaken. De erotiekgigant runt de webshop Pabo.be sinds het vorig jaar augustus de onlineactiviteiten van het Duitse erotiekconcern Beate Uhse overnam. Terwijl de Belgische Pabo-winkels werden gesloten, groeide de onlineverkoop. “We schrijven weer zwarte cijfers en de omzet groeide in 2019 tot 5 miljoen euro. Er zit weer leven in Pabo”, vertelt Idema. Voor 2020 is het doel 18 miljoen euro omzet.

EDC Retail verwelkomde in 2019 zo’n 250.000 nieuwe klanten. Ook het aantal herhaalbezoekers steeg sterk. Gemiddeld besteedde men zo’n zestig euro bij de Veendamse online erotiekgigant. “We zien een verschuiving van de vraag”, merkt CEO Eric Idema op. “Eerst werden er voornamelijk losse toys verkocht, tegenwoordig kiest de consument voor een complete beleving. Denk aan een combinatie van lingerie, toys en een verrassingsbox en bijpassende producten uit onze drogisterij, zoals hygiëne- en massageproducten.”

 Vibratie-eitjes

Vibrators zijn al jaren de populairste categorie producten en dat was in 2019 ook zo. Specifiek neemt de verkoop van zogeheten luchtdrukvibrators een grote vlucht, zoals de Womanizer en Satisfyer. Daarnaast vonden de vibratie-eitjes gretig aftrek. Opvallend noemt Idema de verkoop van de adventskalender, waarin onder meer spannende speeltjes zijn opgenomen. “Deze stond slechts vier maanden online, maar bepaalde direct twee procent van de omzet”, aldus Idema.

Om de stijgende verkoop het hoofd te bieden zijn afgelopen jaar veertig nieuwe medewerkers aangenomen. Daarmee heeft EDC Retail zo’n tweehonderd mensen in dienst. Daar bovenop zijn tijdens drukke periodes, zoals kerst en Valentijnsdag, externe oproepkrachten aan het werk.

Coronapiek

Dat laatste is ook nu het geval. De coronacrisis zorgt voor een hausse aan bestellingen. Sinds 18 maart, het moment waarop de lockdown werd ingesteld en Belgen zo veel mogelijk thuis moeten werken, ziet EDC Retail een forse toename van het aantal orders. “Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer verkopen en hoe harder de omzet stijgt”, verduidelijkt Idema. “Elke dag komen nu zo’n 800 bestellingen meer binnen dan op een gewone dag. Normaal gesproken zien we in maart en april dalende bestedingen. Nu zien we een omzetgroei van gemiddeld 94 procent. Op één dag was het zelfs +162 procent. We zijn momenteel keihard bezig om alle orders te verwerken. Hiervoor wordt er 24/7 door drie ploegen gewerkt in ons magazijn in Veendam.”

Medio februari dreigde er nog een tekort aan seksspeeltjes, toen de productie in China door corona grotendeels was stilgevallen. Inmiddels is de bedrijvigheid weer op gang gekomen en is van de gevreesde schaarste geen sprake meer.

Sekspoppen

EDC Retail ziet vooral de verkoop van glijmiddel en condooms toenemen. Waar dames in deze periode van quarantaine meer toys kopen, kiezen mannen opvallend vaak voor luxere producten voor meer stimulatie. Tevens gaat de verkoop van levensechte sekspoppen, levensgrote siliconen vrouwen van boven de 1000 euro, hard. De per app bestuurbare speeltjes (die zelfs vanaf de andere kant van de wereld zijn te bedienen) zijn over de gehele linie erg in trek.

Dit jaar verwacht EDC Retail in totaal zo’n 45 miljoen omzet te behalen.

 Over EDC Retail

EDC Retail is Europees marktleider op het gebied van erotische producten. Het bedrijf, gevestigd in Veendam, voert onder meer de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van Nederland en België. Daarnaast heeft EDC Retail meerdere andere webshops en produceert het diverse eigen merken. Het levert als groothandel wereldwijd aan andere webshops, distributeurs en retailshops. EDC Retail werd in 2007 door Eric Idema opgericht. De onderneming groeide vervolgens snel. In 2018 realiseerde EDC Retail een jaaromzet van ruim 21 miljoen euro. Medio 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl en Pabo.be, over. Sindsdien is het Europees marktleider. EDC Retail heeft zo’n 200 medewerkers in dienst en zette in 2019 ruim 33 miljoen euro om.