Business & Society

3 tips voor startende KMO’s en zelfstandigen

3 tips voor startende KMO’s en zelfstandigen

3 tips voor startende KMO’s en zelfstandigen
Juni 19
19:36 2022

Ben je je eigen bedrijf opgestart of ben je een startende KMO? Proficiat, je bent aan een heel avontuur begonnen want er komt wel heel wat bij kijken. Zie jij soms door de bomen het bos niet meer? Welkom bij de wereld van ondernemers. Wij schrijven hier onze belangrijkste praktische 3 tips neer die jouw onderneming zo naar the next level brengen!

Ontzorg je administratie

Identificeer welke administratieve zaken je graag zelf nog opneemt en welke niet. Denk bijvoorbeeld aan HR-taken of de verwerking van facturen. Maak hier een duidelijk onderscheid en besteed een deel van je administratie uit aan een partner. Deze kunnen al vanaf 2 uur per week je bedrijf helpen met administratie. Administratieve ondersteuning kan je helpen bij het creëren van een handig systeem, maar ook bij specifieke zaken zoals je boekhouding, facturen en HR administratie.

Als je je administratie kan ontzorgen aan een partner, kan jij je terug focussen op de groei van je bedrijf. Jouw werknemers of klanten rekenen vooral op je expertise, dus misschien hoef je al die administratieve zaken niet zelf op te lossen? Elke beginner kan beamen dat er enorm veel tijd kruipt in administratieve taken, die je dan weer niet kan gebruiken voor sales, werknemers gesprekken of strategie verbeteringen. Kortom, tijd die je nodig hebt om als bedrijf te kunnen blijven groeien.

Verbeter jezelf als ondernemer

Stop nooit met bij te leren! Creëer een cultuur in je bedrijf waar iedereen steeds wil verbeteren, including you. Volg avondlessen, of schrijf je in learning platforms zoals Skillshare en Udemy. Ga naar congressen, volg interessante sprekers op social media & pluis goede boeken uit over management, zelfverbetering en je vak. Focus dus zeker niet enkel op je hard skills maar steek tijd en energie in de verbetering van je soft skills zoals communicatie, creativiteit, attitude en teamwerking. Een gedreven ondernemer werkt elke dag een beetje aan zichzelf!

© Pixabay.com

Zoek werknemers waarop je kan rekenen

In de war for talent is het niet makkelijk om werknemers te vinden die bij je passen en waarop je kan rekenen, maar het is zeker niet onmogelijk. Hoe ga je er dus mee om? In dit artikel voor Trends focussen ze op 2 knelpunten: retentie en aanwerven. Bij retentie is het belangrijk dat een werknemer zich geapprecieerd en thuis voelt in je bedrijf. Hier is een motiverende bedrijfscultuur, aantrekkelijk salaris met extra voordelen en fijn takenpakket natuurlijk essentieel. Voor deze HR vragen kan je ook de hulp oproepen van je administratie partner. Denk aan verzekeringen, pensioensparen en de opvolging van het sociaal secretariaat. Er komt namelijk heel wat administratie kijken bij extralegale voordelen en werknemersverloning. Het tweede knelpunt is aanwerving: maak als werknemer het verschil door je zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen. Zaken zoals de sterkte van je merk, de ‘extraatjes’, de bedrijfscultuur en de mogelijkheid om bij te leren bepalen allemaal je employer branding.