Business & Society

4 bedrijfsuitjes waar je als team sterker van wordt

4 bedrijfsuitjes waar je als team sterker van wordt

4 bedrijfsuitjes waar je als team sterker van wordt
Juni 03
18:57 2022

Een bedrijfsuitje is de kans om collega’s dichter naar elkaar toe te laten groeien. Deze blog gaat in op 4 activiteiten om je te inspireren.

Trots zijn op het team in een onlinemeeting

Nee dit is geen standaard meeting, integendeel zelfs, dit zijn team trainingen. De bijeenkomst is erop gericht om de teamleden meer inzicht te geven in de kracht van hun team waarin ze iedere werkdag een rol vervullen. Teamleden moeten vragen beantwoorden over de onopgemerkte successen, verschillende zaken die in vertrouwen worden besproken, wat voor onderling vertrouwen de opstap is voor het behalen van resultaten, en waar de kansen liggen om meer de verbinding op te zoeken door kwetsbaarheid te tonen. Wat begint als een vraag loopt uit tot inzichten en een versterkt teamverband. Communicatie is uiteindelijk onwijs belangrijk, vooral in een team. Het doel van deze meeting is het verbeteren van communicatie, inzicht krijgen tot ieders gedachtegang en perspectief en uiteindelijk een versterkt teamverband.

Een nieuwe cultuur

Waar mensen zijn wordt een cultuur geboren en ontstaan er bepaalde regels waar de groep zich aan conformeert. Als de cultuur, en specifiek de bedrijfscultuur, niet prettig is, moet dit veranderen. En dit patroon doorbreek je niet zomaar. Er moet dus iemand langskomen die een cultuurverandering kan doorvoeren. Dit gebeurt aan de hand van technieken om zo de groep ervan bewust te maken dat de gang van zaken wel erg is vastgeroest. De spreker laat het team reflecteren op de huidige bedrijfscultuur. Om een vernieuwende denkwijze te creëren, doorlopen de deelnemers 7 fases waar de bewustheid steeds meer een prominentere plek krijgt en waarmee tot slot iedereen een stukje eigenaarschap bezit om zo innoverend te zijn.

Veranderingen als vanzelfsprekendheid

De verandershow is een show gemaakt om voortdurend veranderingen toe te passen aan een situatie. Denk hierbij aan gesprekken met opdrachten waardoor teamleden kennismaken met uit een comfortzone stappen. Dit gebeurt onder andere door het schrijven van een liedje over een vakgenoot en deze ook voor te dragen, samen een verhaal opstellen waarmee de plotselinge wendingen op de lachlust werkt, jezelf beter leren kennen tijdens een bingo en tegen de grenzen aanstoten van het eigen brein. Met andere woorden: humor, plezier en diepgang vormen gezamenlijk een gloednieuwe realiteit om de hedendaagse uitdagingen aan te pakken.

© Pixabay.com

Gebeurtenissen naspelen met de bedrijfslachspiegel

In elke organisatie spelen er zaken die vervolgens weer onder het tapijt belanden. Als de bedrijfslachspiegel zijn intrede doet, is het tijd om de lades open te trekken en eerlijke verhalen te vertellen aan elkaar. Dit vindt plaats in delen zodat de deelnemers toewerken naar het zelf spelen van voorvallen. Hiervoor betreden twee acteurs de zaal om informatie op te doen, de stemming te peilen en hoge woorden uit de monden te toveren, daarna acteren de mensen zelf de interne communicatie door verschillende thema’s aan te halen en een oefening uit te voeren om de dag in stijl af te sluiten. Deze activiteit heeft als doel om eyeopeners op te dienen aan de medewerkers die ervaringen van anderen nooit vergeten. De sfeer binnen het collectief is van een ongekende hoogte als eindproduct.