Business & Society

Hoe kan je aan branding voor je bedrijf doen?

Hoe kan je aan branding voor je bedrijf doen?

Hoe kan je aan branding voor je bedrijf doen?
Juni 19
19:36 2022

Naamsbekendheid: welk bedrijf streeft er niet naar? Blijft je bedrijfsnaam hangen, dan gaan er ook automatisch meer klanten richting jouw business stromen en genereer je meestal ook meer inkomsten. Mooi meegenomen dus. Maar hoe doe je dat precies, branding of positionering van je merk? Zie hier onze tips!

Tip 1: Creëer een sterke merkidentiteit

Merkbekendheid is cruciaal. Je merkidentiteit reflecteert zich o.a. in je bedrijfsnaam, je logo, je huisstijl, je tone of voice … Zorg er voor dat deze consistent zijn. Ontwikkel een huisstijlgids en gebruik je bedrijfsnaam, logo, kleurenpalet en fonts consistent in al je bedrijfscommunicatie (on- en offline) zoals je website, je visitekaartjes … Denk er ook zeker aan om je eigen merchandise te hebben, zoals kledij of glazen, en die te laten bedrukken met je logo. Naast merkbekendheid zorgt dit tevens voor een professionele uitstraling. Bierglazen bedrukken is dus zeker het proberen waard wanneer je je eigen café of restaurant hebt, want ook hier zullen je klanten van opkijken. Bierglazen zijn lang niet je enige optie. Heb je een koffiezaak of ben je zelf barista en wil je je logo laten schitteren? Dan zijn bedrukte koffietassen ook een fantastisch idee!

Tip 2: Evalueer je concurrenten

Het warm water moet niet altijd heruitgevonden worden. Kijk dus gerust eens wat je concurrenten doen. Analyseer wat ze goed en minder goed doen. En kopieer uiteraard niet, maar laat je inspireren!

Tip 3: Maak het geloofwaardig

Als bedrijf is je imago belangrijk. Klanten moeten de boodschap die je als bedrijf uitdraagt, ook echt geloven. Je imago moet zo veel mogelijk overeenstemmen met je merkidentiteit.

Tip 4: Bepaal je doelgroep

Wat is de doelgroep van je bedrijf? Op wat voor soort klanten richt jouw business zich? Hoogsegment of laagsegment? Wat heeft je doelgroep nodig? Dit zijn vragen waar je goed over na moet denken.

© Pixabay.com

Tip 5: Laat je bijstaan door experts

Heb je niet veel verstand van (online) marketing en brand management? Werk dan samen met ervaren professionals die jou door dit proces loodsen. Je zal achteraf geen spijt hebben van deze investering.

Tip 6: Doe aan storytelling

Storytelling is jouw authentieke merkverhaal. Het geeft de ziel achter je bedrijf weer. Het stelt je in staat met je doelgroep te communiceren. Het is een menselijk verhaal dat ervoor zal zorgen dat jouw bedrijf zichtbaarder wordt en meer omzet zal genereren.

Tip 7: Meten is weten

Zit je brandingsproces er op? Dan is het slim om te evalueren wat een goed en wat een minder goed resultaat heeft opgeleverd. Vraag zowel intern feedback, bij je medewerkers, als extern, bij je klanten, leveranciers en partners.