Optimaliseer Google Performance Max-campagnes met deze simpele tips
Als je wilt dat je Google Performance Max-campagne optimaal presteert, mag je niet alles aan de slimme algoritmes overlaten. Er zijn namelijk nog heel wat dingen die je zelf kan doen om je Performance Max-campagne te optimaliseren. In dit artikel geven we je enkele tips om ervoor te zorgen dat je campagne maximaal presteert, gebaseerd op de aanbevelingen van Google en van diverse Google-partners.
# 1. Splitsen, splitsen en nog meer splitsen
Voor een optimale Performance Max-campagne is het belangrijk om te sleutelen aan de Performance Max campagnestructuur. Bij Performance Max werk je namelijk met een ROAS-instelling per campagne. Je kan dus enkel producten bij elkaar zetten waarvoor je eenzelfde bod wil instellen, producten die je een ander bod wil geven, moet je in andere campagnes opnemen. Splitsen is dus belangrijk. Splitsen kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door te splitsen op winstmarge of merk. Met aparte itemgroepen kan je doelgroepen en producten met behulp van specifiekere advertenties targeten. Als je seizoensgebonden producten hebt, bijvoorbeeld tenten die het vooral goed doen tijdens het vakantieseizoen en winterkleding die het vooral goed doet tijdens de wintermaanden, is het uiteraard ook aan te raden om verschillende campagnes aan te maken. Voor elke campagne heb je nu eenmaal andere (ROAS-)targets.
# 2. Zorg voor goede afbeeldingen en video’s
Volgens Google is het belangrijk om ten minste 5 versies van afbeeldingsitems toe te voegen aan je itemgroep (incl. 1200 x 1200 pixels). Dit kan helpen om je advertenties aan te passen op de doelgroep en producten. Probeer in ieder geval authentieke afbeeldingen van een hoge kwaliteit te gebruiken, afbeeldingen die mensen inspireren om met je merk te interacteren. Vermijd stockfoto’s aangezien goede afbeeldingen een meer innemend verhaal horen te vertellen over je producten, of diensten. Uiteraard kan je naast foto’s ook video’s toevoegen. Google zal in principe zelf video’s maken op basis van de aangeleverde input en deze video’s zijn op zich vaak prima, maar voor nog betere resultaten kan je natuurlijk altijd beter professionele video’s laten maken.
# 3. Optimaliseer de landingspagina’s
Performance Max neemt veel taken uit handen, maar er zijn ook nog steeds veel dingen die je zelf kan doen. Zo kan je bijvoorbeeld je landingspagina’s optimaliseren. In plaats van mensen naar een generieke pagina te sturen, is het beter om aangepaste landingspagina’s te voor je campagne gebruiken. Dit zijn webpagina’s die specifiek zijn gemaakt voor bezoekers die via de campagne naar je site komen. Door middel van aangepaste pagina’s kun je de bezoeker gerichter informeren over wat je te bieden hebt en de kans verhogen dat ze een aankoop doen of een formulier invullen. Voor verschillende doelgroepen of producten gebruik je verschillende landingspagina’s. Dit zijn ook andere landingspagina’s dan de pagina’s die je gebruikt voor SEO. SEO-landingspagina’s dienen namelijk aan andere eisen te voldoen.
# 4. Analyseren, bijsturen en experimenteren
Je kan nog steeds zelf veel aanleveren. Naast foto’s en video’s gaat het bijvoorbeeld over de koppen en beschrijvingen, met zowel korte als lange koppen en zowel korte als lange beschrijvingen. Hiermee kan je experimenteren, maar op het einde van de rit zal je toch uitkomen bij het materiaal van je meest effectieve campagnes. Blijf uiteraard niet enkel vasthouden aan wat heeft gewerkt, want soms kan het echt nog beter. Door middel van A/B-tests achterhaal je wat werkt en niet werkt.