Storytelling, hoe begin ik eraan?

First things first. Wat is storytelling nu precies? Het is eigenlijk simpel: je creëert een verhaal rond je producten of brand. Het ene product leent zich hier al beter toe dan het andere, maar in principe kan iedereen storytelling toepassen in zijn strategie. Ontdek hier waarom storytelling succesvol is en hoe je het kan toepassen op jouw brand.
Waarom werkt storytelling?
Allereerst bepaal je je doelgroepen, nadien denk je na over hoe je die wil gaan bereiken en hoe je ze wil aanspreken. Een verhaal komt makkelijker binnen dan een droge commerciële boodschap. Mensen hebben graag een compleet beeld van een merk en dat kan met storytelling makkelijk worden bereikt. Een verhaal zorgt voor betrokkenheid en maakt het voor de consument toegankelijker om te begrijpen en te vertrouwen. De ontvanger identificeert zich namelijk op een natuurlijk manier met een verhaal.
Hoe pas je storytelling toe op jouw brand?
Door gebruik te maken van de ‘hero journey”, trek je de aandacht van je publiek. De hero journey-benadering is een bewezen storytelling strategie. We zien een terugkerende opbouw in de hero journey: het verhaal begint met de ‘journey’, de uitdaging, dan ondergaat de hero een ‘transformation’, een missie of uitdaging komt op zijn/haar pad en we eindigen met een ‘return’, de missie is beëindigd en de hero heeft nieuwe inzichten en mogelijkheden vergaard. Inspirerende verhalen over de oprichter à la Steve Jobs van Apple of misschien wat dichter bij huis: Donald Muylle van Dovy Keukens, ze werken. Ben je zelf wat camera-shy? Dan kan je ook kiezen om gebruik te maken van een bekend persoon die zijn of haar levensverhaal vertelt en hoe jouw dienst of product hier in heeft bijgedragen of hoe de waarden van jouw brand overeenkomen met de waarden van deze persoon. Maar evengoed een medewerker, of klant kan de hoofdrolspeler zijn in jouw story die bijdraagt tot jouw branding. Welke strategie je ook wil toepassen, belangrijk om te onthouden is dat je doelpubliek zich moet kunnen identificeren bij het verhaal dat verteld wordt.

© Pixabay.com
User generated stories
User generated stories inzetten in je digitale strategie is nog doeltreffender dan de hero-journey gebruiken, omdat deze content vanuit de klant zelf komt en dus geloofwaardiger is dan content die vanuit je bedrijf komt. Want zeg nu zelf, geloof jij eerder iemand zoals jij of een brand of merk dat er baat bij heeft in een goed daglicht te staan? Door positieve, authentieke verhalen van je klanten te laten vertellen over jouw brand en door hun content te gebruiken, zal je als merk dus nog overtuigender zijn.